Asertywność, kreatywność, umiejętność komunikacji, przezwyciężanie stresu czy zarządzanie zespołem – co łączy te umiejętności? Wprawdzie zdają się nie mieć ze sobą wiele wspólnego, wszystkie są zaliczane do umiejętności miękkich. W kontraście do umiejętności twardych, które są charakterystyczne dla profesjonalistów w danej dyscyplinie, umiejętności miękkich nie pozyskuje podczas zwykłych kursów bądź studiów. Rzecz jasna nie oznacza to, że są one tylko wrodzone – organizowane są szkolenia z umiejętności miękkich, podczas których uczestnicy mogą je rozwinąć lub zdobyć.
Szkolenia z umiejętności miękkich – przydadzą się w czasie rozmowy o pracę
Umiejętności miękkie warto rozwijać z różnych powodów. Są one przydatne zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Podczas analizy aplikacji o pracę, rekruterzy zwracają na nie uwagę równie dużą (a nierzadko nawet większą), co na umiejętności twarde. Ważne są głownie umiejętności związane z pracą z innymi ludźmi – osiąganie kompromisów, perswazja, zarządzanie innymi pracownikami oraz praca zespołowa. Poza tym istotne okazują się takie cechy jak inteligencja emocjonalna, kreatywność, a także radzenie sobie w stresujących sytuacjach.
Czego spodziewać się po szkoleniach z umiejętności miękkich?
Samodzielne doskonalenie umiejętności miękkich nie jest dla większości z nas łatwe. Tym samym powinniśmy szukać pomocy u specjalistów – brać udział w treningach oraz czytać literaturę psychologiczną. Szkolenia z umiejętności miękkich obejmują nie tylko przekazanie kluczowych umiejętności, ale również ćwiczenia (w tym zespołowe) oraz feedback terapeuty. Dzięki temu ostatniemu uczestnicy szkolenia dowiadują się, które umiejętności wymagają dalszej pracy i które ich cechy powinni dalej rozwijać.